Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Nyheter P4 Jönköping, lör 15 mar 2025
Det kan ju faktiskt vara så att det händer mannen någonting och då är man beroende av bil. Ibland måste man ju iväg på någonting och ha bilen. Så måste jag ju försöka övervinna det här. Jag fixar det här liksom om jag blir tvungen. Gunilla Komstedt som är 78 år och Britt Inger Edstrand som är 86 har båda gått NTF-kursen Ta tillbaka ratten för att väcka sina slumrande körkunskaper till liv igen. Den här friheten man har när man kan ta bilen och köra iväg dit man ska, det har varit underbart att ha den känslan faktiskt. Kursen har sedan 2019 erbjudit både teori och körlektioner och det är många som fått upp intresset menar Andrea Höbenreich Sjöstedt som är projektledare på NTF.
Sveriges Radio, lör 15 mar 2025
Gunilla Comstedt, 78 och Britt-Inger Edstrand, 86, har gått NTF-kursen ”Ta tillbaka ratten” för att lära sig att köra igen. Trots att dem har körkort har de inte kört på väldigt länge. Nu har deras resa att lära sig att köra igen blivit dokumentärfilm på SVT Play. Andrea Höbenreich-Sjöstedt som är Projektledare på NTF berättar varför kursen är viktig. Karin Selldén karin.sellden@sverigesradio.se Gunilla och Britt-Inger lär sig att köra igen. Foto: Karin Selldén/Sveriges Radio
Göteborgs-Posten, fre 14 mar 2025
Debatt Vi ser dem överallt. Ungdomar som kör A-traktorer och mopedbilar. Fördelarna är många. De kan transportera sig skyddade för väder och vind och fordonen ger dem en frihet och ett socialt umgänge. Men är det verkligen rätt att en ung människa får köra ett stort, fyrhjuligt fordon utan att behövt övningsköra med det innan? skriver Marina Carlsson och Malin Lundgren. Publicerad: 3 minuter sen Personskadeförbundet RTP och Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF ser med stor oro på det höga antalet olyckor med A-traktorer och mopedbilar. För bara några veckor sedan avled en 15-åring tragiskt efter att ha krockat med sin A-traktor. En annan kollision mellan A-traktor och personbil orsakade en masskrock med över 15 fordon inblandade. Vi vill se färre olyckor och då måste både förarna och fordonen bli mer trafiksäkra. Nu ska Transportstyrelsen se över AM-utbildningen som ungdomarna måste klara för att köra moped, mopedbil och A-traktor.
Nerikes Allehanda, tor 13 mar 2025
Eller att ett barn råkar tappa en boll och rusar ut på gatan utan att tänka på att det kommer bilar. Säg att det är ditt barn. Vill du då att bilen rusar fram 70-80 eller i 30? Oftast händer ju ingenting. Risken att du åker fast är liten. Fortkörare betraktar sig oftast inte som kriminella. Oftast händer ju ingenting. Risken att du åker fast är liten. Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande har räknat ut att tidsvinsten för att öka farten från 100 till 110 ger en tidsvinst på 33 sekunder per mil. Jo, det blir några minuter när du kör tio mil, faktiskt. Men inte är det många. Bilisten jag råkade möta i Varberga hade uppenbarligen något ärende i området. Tidsvinsten i det fallet kan räknas i bråkdelar av en sekund. Och de där bråkdelarna försvann hastigt eftersom han kände sig tvingad att sticka iväg när jag gick fram för att prata med honom.
Smålands Dagblad, tis 11 mar 2025
Vid Stortorget kan det enligt uppgift vara cyklister som far fram utan att följa trafikregler. Bild: Madeleine Fransson Enligt Erik Wågman pågår arbete för att se över trafikflödena i centrum och i detta arbete är det ett särskild fokus på just fotgängare och cyklister. – Som kommun försöker vi också ta ansvar för att utbilda i trafiksäkerhet vilket vi gör i samarbete med NTF. Tyvärr så har dessa insatser varit något haltande de senaste åren men efter samtal så finns det gott hopp om att samarbetet med NTF och skolor kommer igång under 2025, berättade han. Insatsen riktar sig särskilt mot grundskolan från förskoleklass till årskurs 6. – Vi försöker också lyfta på frågan genom kampanjen “gå och cykla till skolan” som har varit mycket uppskattad av både elever, föräldrar och lärare. Liberalen Agneta Svensson bor längs Parkgatan och där breddades trottoaren för gång- och cykeltrafik för ett antal år sedan.
Nya Kristinehamns-Posten, mån 10 mar 2025
De efterföljande valen innehöll inga större överraskningar och efter att valberedningen gjort ett gott arbete fick styrelsen följande utseende: Ordförande Anneli Eriksson omval, även ledamöterna Anita Höglund och Harald Kaiding omvaldes båda på 2 år. Anita Söderström och Marie-Louise Skirling har ett år kvar på sin mandatperiod. Ersättare på 1år är Gunn Johansson, Agneta Toll och Görel Hopman, alltså inga nyheter i styrelsen. Revisorer är Anne-Marie Skoglund och nyval på Anitha Johansson. Aktivitetsledare blev fortsatt K.G. Lindgren tillika NTF-ombud. Val av ombud även till en del av våra samarbetspartners. Till vår stora glädje även val av Ulla-Britt Wernersson som återkom som reseledare under förutsättning att hon får verka i den takt hon känner och orkar. Nomineringar även till SKPF-distrikt Värmland för det kommande året. Dagordningen var avklarad och det var dags för Leif Lindén och dagens underhållning. Han berättade lite om sig själv, Leif började i tidig ålder med musik och det har varit ett stort intresse för hon genom hela livat.
Via TT, mån 10 mar 2025
Pensionerade kvinnor tar tillbaka ratten – NTF och Länsförsäkringar i Jönköping gör det möjligt
Lokala Nyheter Öst, sön 9 mar 2025
Men tanken av att faktiskt också söka stöd blir ju också lite ångestframkallande. För att det innebär ju att man kanske behöver gå upp i vikt. Man behöver ändra liksom en livsstil som man har vant sig vid att ha. I Sverige tar lika många kvinnor som en körkort och så har det sett ut sedan 1960-talet. Men många äldre kvinnor i parförhållanden slutar att köra bil. NTF har sedan en tid arrangerat kurser för de här kvinnorna. Något som gestaltas i dokumentärfilmen Ta tillbaka ratten av journalisten Jenny Wiedell i Norrköping. När vi båda jobbade då levde vi lite mer självständiga liv. I och med att vi pensionerades då gjorde vi ju allting tillsammans. För då satte jag mig vid passagerarsätet. Jag har inte riktigt fattat varför. Det är något spännande i det här för jag tänker att vi är så jämställda i övrigt.
Rapport, sön 9 mar 2025
Jag tänkte att jag inte kan sitta. Min man blev ganska irriterad på mig när jag satt i passagerarsätet och kommenterade hans körning. Han sa att jag tycker att jag ska börja köra igen. Så det är han som har peppat mig också. Men många kvinnor blir kvar i passagerarsätet. Och det är ett problem när paren blir äldre, menar Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Och så händer en mannen någonting. Det kanske är någon sorts sjukdom. Kanske till och med försvinner och kvinnan blir ensam kvar. Då finns det en osäkerhet. För att råda bot på problemen har NTF sedan en tid tillbaka arrangerat körkortskurser för just äldre kvinnor. Och det visade sig inte bara vara körningen som männen hade skött. Nu skäms jag. Jag har inte tankat heller kan jag säga. Jag känner nu efter den här kursen och efter de här fina showlektionerna vi fick så känner jag att nu har jag tagit tillbaka ratten. Så känns det.