Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
svt.se, mån 13 okt 2025
Starta klippet för att följa med ut till olycksplatsen och höra henne berätta om vad som hände på platsen. Cykelolyckorna ökar Antalet trafikolyckor där cyklister skadats har ökat kraftigt under de senaste fem åren i Jönköpings län. Under 2024 var det 449 cyklister som skadades i olyckor i länet, jämfört med 2019 då siffran låg på 174. Det visar siffror från Transportstyrelsen som Dina försäkringar sammanställt. Starta klippet nedan för att höra vilka åtgärder Nationella trafiksäkerhetsförbundet ser behövs för att minska olyckorna. Video 1 min Hör Pia Wikström berätta om dagen då olyckan inträffade. Foto: Ella Persson/SVT Hör nationella trafiksäkerhetsförbundet om vilka åtgärder de anser behövs för att minska olyckorna.
Värnamo Nu, sön 12 okt 2025
Stadshusparkeringen kan man ju räkna med då den är avgiftsbelagd och kommunanställda väljer sporthallens parkering och gatuparkering på Tånnögatan i stället, menar läsaren och fortsätter: – Att använda Åbron till uteserveringar och glassförsäljning kan ju funka några dagar på sommaren, men resten av året lär det bli glest besökt. Vi har ju redan öde stenytor på Kyrktorget, Flanaden och i Storgatsbackens övre del som kan utnyttjas till något. I trafikplanen finns även en utredning av NTF om trafiken vid skolorna där man blandar hej vilt med olika trafikräkningar. Vid vissa skolor använder man egna mätningar en vecka och vid andra är det Trafikverkets årsmedeldygnstrafik. Detta är som att jämföra äpple och päron, och när man dessutom inte vet vilka vägar man hämtar uppgifter från blir det helt tokigt. I Kärda och Gällaryd har man räkningar på vägar som inte finns i anslutning till skolorna och på Lagastigen vid Enehagen är det väldigt virriga uppgifter.
Jönköpings-Posten, fre 10 okt 2025
Killen duckade för en skylt samtidigt som tjejen bakom slog i huvudet ordentligt. Jag kände direkt att det där var väldigt farligt, säger Edvard Björnvinge Tapere. Polisen i Jönköping har också märkt av en stigande olyckstrend. Nu kommer de att vidta åtgärder som ska innebära ökad synlighet och hårdare bevakning för att få bukt med problemet, något som uppskattas av NTF. – Jag tycker att det är väldigt sunt att de faktiskt är ute och kollar på det. Vi ser ju många som har ett beteende i trafiken som inte är bra. Det gäller inte bara cyklister och gångtrafikanter utan även bilister. säger Björnvinge Tapere. Vilka ställen i Jönköping är allra mest farliga? – Det är svårt att säga om någon särskild plats sticker ut.
Eftermiddag i P4 Kronoberg, tor 9 okt 2025
Gällande skolskjuts så blir det ju eftersom kommunen nekar till detta så blir ju en transport vi har räknat på det i barnens tempo till fot så tar det 68 minuter att ta sig till paradiskolan. På planmark är det snöstorm och många kostningar på vägen så det blir oerhållbart för småbarn. Måste de ta sig till fot? De kan cykla. Enligt kommunen kan de cykla från att man är tio år. Enligt NTF så ska man inte cykla ensam förrän man är tolv år. Samtidigt säger kommunen att det kostar oerhört mycket pengar att ha kvar den nuvarande lösningen. Det finns betydligt fler elevplatser i centralorten än vad det finns elever. Är det försvarbart då att köra på med halvtomma klassrum på flera skolor här i Elmhult tycker du? Jag tycker man får kämpa lite faktiskt.
Gnosjö kommun, ons 8 okt 2025
Att synas i mörkret är viktigt för att undvika olyckor. Som fotgängare eller cyklist kan en enkel reflex rädda liv. Och om du kör bil gäller det att sänka farten när det är dålig sikt. Foto: NTF
Lokala Nyheter Jönköping, tis 7 okt 2025
Till 449 förra året. Den här utvecklingen vill det nationella trafiksäkerhetsförbundet i Jönköping vända på. Vi kanske behöver separera gångtrafiken och cykeltrafiken mer. Här skulle man kunna dra en bred vit linje med tydlig uppmärkning på gående och cyklist. Vad har cyklisterna för eget ansvar? Cyklister har ju faktiskt ett stort eget ansvar. Det här med hjälm, det är ju individens ansvar. Det finns ingen lag som kräver att en vuxen ska ha hjälm, utan det är ju sunt förnuft.
i Jönköpings län. Ny studie ska undersöka effekterna av lektionstid ute i naturen. Och så ska vi få lite tips om hur du själv kan undersöka dig för bröst- och testikelcancer. Det ska först handla om cykelolyckorna i Jönköpings län som ökat de senaste åren från 174 stycken under 2019 till 449 förra året. Det här är en utveckling som det nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Jönköping nu vill vända på. Under åren har det blivit en markant ökning. Framförallt har man sett elsparkcyklarna upp 300 procent. Man ser också att elcyklarna medför en större risk av ökade skador. Många av våra gångvägar är anpassade för att det är blandtrafik. Vi kanske behöver separera gångtrafiken och cykeltrafiken mer. Här skulle man kunna dra en bred vit linje med tydlig uppmärkning på gående och cyklist.
svt.se, tis 7 okt 2025
Mer än dubbelt så många cykelolyckor på fem år – så vill NTF vända trenden