Den 9e samt den 12e september genomfördes Däckkollen i Norrköping. Syftet med Däckkollen är att öka bilisternas kunskap om mönsterdjupets betydelse för trafiksäkerheten, om lufttryckets betydelse för miljön, trafiksäkerheten och privatekonomin samt om vikten att köra på däck anpassade efter säsong. Syftet är också att påminna om bilistens ansvar att hålla koll på sina däck och att informera om energimärkningen av däck.
Det blev under dagarna många trevliga möten mellan bilister och gänget som representerade Däckkollen. En del har bra koll på sina däck medan andra inte har någon direkt koll alls.
Lufttrycket
Det är inte däcket i sig som bär upp fordonet, utan lufttrycket i hjulen. Med för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen, däcken slits fortare och bilen kan bli svår att hantera i en kritisk situation. Tyvärr visar erfarenheter från flera olika undersökningar att många har för lite lufttryck i sina hjul.
Mönsterdjupet
I däckens slitbana finns ett mönster som gör att däcket får bättre grepp när det är blött, snöigt, slaskigt eller isigt på vägbanan. Mönstret kan se olika ut på olika typer av däck. Olika krav på minsta lagligt mönsterdjup finns på sommaren och på vintern. Håll koll på mönsterdjupet för just ditt fordons däck.
Vinterdäck på vintern
Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.
Källa och mer info finns här: Däckbranschens Informationsråd
2025-09-15